Hjalti Karlsson.
Foto Sven Hoffmann

Torsten och Wanja Söderbergs pris 2013 till den isländske grafiske formgivaren Hjalti Karlsson

Röhsska museets prisnämnd för Torsten och Wanja Söderbergs pris, har tilldelat Hjalti Karlsson årets pris på en miljon svenska kronor.

Prisnämndens motivering

”Hjalti Karlssons breda ingång till typografi, grafisk form och visuell kommunikation vilar på tydlig humanistisk och konstnärlig grund. Hans verksamhet spänner från det intima småskaliga objektet till det omfattande profilprogrammets inkluderande kommunikation. Från tidningssidan till den rörliga grafiken, från pedagogisk utställningsform till den platsspecifika konstinstallationen – Hjalti Karlssons samtida, visuella språk bär spår av såväl klassisk skolning som av isländsk berättartradition.”

Sedan år 2000 är Hjalti Karlsson verksam genom karlssonwilker design studio i New York.

Priset utdelades i samband med en högtidlighet i Göteborg den 4 november. Under perioden 5 november 2013 till 2 februari 2014 visade Hjalti Karlsson den separata utställningen ”This is how I do it” som är en platsspecifik installation framtagen för Röhsska museet.

Stora svartvita grafiska affischer på svenska personligheter och traditioner.
Från Hjalti Karlssons utställning. Foto Röhsska museet.

Dokumentärfilm

I filmen A Short Documentary 2013 träffar vi årets pristagare bakom kulisserna. Filmen är gjord av Stavfel produktion.

Hjalti Karlsson
Hjalti Karlsson grundande år 2000 den prisbelönta designbyrån Karlssonwilker i New York. Kundprojekten spänner över en rad områden: företagsprofilering, skyltdesign, vägvisningssystem och varumärkesmiljöer, informationsgrafik, rörlig grafik, formgivning av utställningar, formgivning av böcker, webbdesign, produktformgivning och reklam. Bland de främsta projekten finns branding och interaktiv design för stolen Vitra ID, kreativ ledning för informationsgrafiken i det omgjorda Bloombergs Businessweek, företagsprofilering, vägvisningssystem, webbplats och interaktivt användargränssnitt för Museum of the Moving Image. Branding och rörlig grafik för MTV Networks, konstnärlig ledning och utformning av ungdomsversionen av Al Gores bok ”Our Choice”, informationsgrafik och utformningen av omslaget för Time Magazines tio-i-topp-nummer i slutet av året.

KarlssonWilker.com