Center of excellence för marknadsföringsforskning vid Handelshögskolan i Stockholm

Projektet avser att utveckla en stark forskningsmiljö, ett center of excellence (CoE), för marknadsföringsforskning vid Handelshögskolan i Stockholm (HHS). Vår tidshorisont är relativt långsiktig, vi anser att det behövs tio år för att nå fram. Den miljö som vi eftersträvar, och som organisatoriskt har sin plattform hos Center for Consumer Marketing (CCM), en av avdelningarna på HHS, kännetecknas bland annat av (1) högklassig publicering, (2) bra utbildning av doktorander och grundutbildningsstudenter, (3) högt attraktionsvärde i omvärlden (exempelvis bland potentiella doktorander, arrangörer av konferenser och massmedia), (4) höga kvalitetsmål, (5) starka forskningsledare, (6) god förmåga att kommunicera forskning, (7) god infrastruktur för forskning samt (8) en kritisk massa av forskare (inte för få, men inte heller för många) som kompletterar varandra inom ett avgränsat ämnesområde. Det aktuella akademiska ämnet är marknadsföring med särskild tonvikt på den del av ämnet som internationellt går under beteckningen konsumentbeteende (”consumer behavior”), ett område där studieobjekten är hur konsumenter införskaffar, använder och gör sig av med produkter (såväl varor som tjänster). Ansatsen i CCM:s forskning är att utgå från konkreta test, i typfallet med en experimentell metod, där människor exponeras för och kommer i kontakt med olika marknadsföringsuttryck (exempelvis annonser eller olika inslag i en butiksmiljö).