Aktuellt
Filtrera:
2012 – Konsumtionskrediter i Göteborg och Stockholm 1650-1870 – Lili-Ann Aldman
Nyckeln för både handel och produktion är att det finns konsumenter som är villiga att köpa deras varor och tjänster....
2011 – Center of Excellence för marknadsföringsforskning vid Handelshögskolan i Stockholm – Magnus Söderlund – Handelshögskolan i Stockholm
Projektet avser att utveckla en stark forskningsmiljö, ett Center of Excellence (CoE), för marknadsföringsforskning vid Handelshögskolan i Stockholm (HHS). Vår...
2011 – Förvärvserfarna företag – Svante Schriber – Handelshögskolan i Stockholm
Fusioner och förvärv (nedan: förvärv) gör att företag byter ägare närmast dagligen. De stora belopp som omsätts brukar motiveras med...
2011 – Analys av asymmetriska marginaler i prisbildningsprocessen på den svenska räntemarknaden – Per Sjölander – Handelns utredningsinstitut
Huvuddelen av den finansiella effektivitets- och konkurrensforskningen brukar konkludera att det föreligger en relativt sund prisbildningsprocess på de flesta av...
2011 – Myntsystem och penningpolitik i högmedeltidens Europa och Skandinavien – Roger Svensson – Institutet för Näringslivsforskning
Projektet syftar till att analysera myntsystem och penningpolitik i det medeltida Europa och Skandinavien. Fokus är på valet mellan tidsbegränsade...
2011 – Från marknadsorientering till varumärkesorientering – en ny väg till ökad tillväxt och lönsamhet? – Frans Melin – Lunds universitet
Starka varumärken är inget man får, utan något man förtjänar. När allt fler företag konkurrerar med hjälp av varumärken hamnar...
2011 – Lean Practices and Information Technology: Exploring the Contradiction – Magnus Mähring – Handelshögskolan i Stockholm
Två av de vanligaste sätten att effektivisera verksamheter idag är införandet av Lean och att göra investeringar i informationsteknik (IT)....
2011 – Krona eller klave. Olika sidor av mynt och krediter under Göteborgs 1800-tal – Cornelia Lönnroth – Göteborgs Stadsmuseum
Staden Göteborg var under 1800-talet en av de mest expansiva i norra Europa och dess ekonomiska ställning stärktes. Detta speglas...
2011 – Private sponsorship of culture and sports – Ragnar Lund – Stockholms universitet
Privata företag bidrar i allt högre grad till samhällsstärkande aktiviteter genom att sponsra kultur och idrott. Sponsorsamarbeten har blivit viktiga...
2011 – SME:s internationaliseringsprocess: handelshinder, kulturella skillnader och institutioners betydelse – Patrik Gustavsson Tingvall – Handelshögskolan i Stockholm
Att ett lands institutioner spelar en central roll för ekonomisk utveckling och hur handelsmönster bildas. Med väl fungerande institutioner upprätthålls...
2011 – Den organiserade entreprenören – företagsinkubatorers förutsättningar och effekter – Mats Hugo Jutterström – Stiftelsen SSE Institute for Research (SIR)
Tvärtemot gängse individcentrerade och avgränsade syn på entreprenörskap, är det organiserade entreprenörskapet på stark frammarsch i samhället. Entreprenörer inordnas allt...
2011 – Järnet som samhällsomvandlare. Statsbildning och modernisering i Sverige 1150-1350 – Bengt Berglund – Jernkontoret
Projektet undersöker vilken roll järnet spelade i den process under medeltiden – här avgränsad till 1150-1350 – då en svensk...